Bult on växellådsbalk för BMW 5 och 6-växlade växellådor från både ZF och Getrag till Volvo 200 serie.
Slimmad mot golvet för att skapa bra utrymme för avgasrör.
Denna växellådsbalk passar bult on i Volvo 200 serien och går att fästa på flera ställen i längdled och passar därför de flesta varianter av de vanliga 5-växlade ZF och Getrag växellådor från BMW som finns i många modeller från början på -90 talet och in på -00.
Se bildexempel och måttsatt foto.
Kompletterar man med detta fäste AS-002004-10 för växellådan så passar även de senare av BMW’s 6 växlade ZF växellådor med löst fäste från -00 till början -10 tal (se exempellådor och måttsatt infästning bland bilderna)
Passar också med BMW DCT växellådan GS7D36SG om man kompletterar med detta fäste AS-002004-11.
Exempel på växellådor med fast bakre infästning som passar:
S5D-250G
S5D-260Z
S5D-310Z
S5D-320Z
GS5-39DZ
S6S-420G
Exempel på växellådor som passar där man behöver komplettera med bakre löst fäste på växellådan:
GS6-37DZ eller -BZ
GS6-53DZ eller -BZ
GS7D36SG
OBS!
– De större växellådorna kräver i regel att man kapar bort vissa utgjutningar i växellådan och även att man knackar utrymme i växellådstunneln.
-Det är olika lutning på BMW´s bensinmotorer och dieselmotorer. Men man kan t.ex. inte sätta en diesel-växellåda på en M50 även om dom passar ihop med varandra för att växellådan kommer då att luta 10 grader om man inte svetsar om den.
-Kontrollera alltid att kardan går i rak linje mot stödlagret efter montering. Annars kan hardyskivan slitas i förtid.
-Om växellådan som används är modifierad med nytt svep som är svetsat måste detta vara väl utfört och med rätt lutning för att det ska passa perfekt.
Gummibuffert som reservdel hittar du här.
Nu har vi även tagit fram en säkerhetsring för kardanaxel som passar bult on på denna växellådsbalk AS-002010-01